01-13-2018 Okolím Uhlířských Janovic

Krajina u Starých Nespeřic kousek za Uhlířskými Janovicemi

Trasa výletu:  Uhlířské Janovice (městečko s barokním kostelem sv. Aloise a románským kostelem sv. Jiří, židovská synagoga) – Dračí skála – Sudějov (obec s poutním kostelem sv. Anny) – Kamenná Lhota – Lišťany – Stará Huť – Staré Nespeřice – Hájovna Podmoky – Uhlířské Janovice

Účastníci: Bohdana, Gábina, Katka, Lenka, Dana+Jarda, Martina+Tomík, Dan, Libor, Martin, Mirek, Ondra, Petr (14)

První výlet roku 2018 začal pro většinu z nás v 8:15 na zastávce autobusu 387 u metra Praha – Háje (bus měl odjíždět v 8:30). Já jsem dorazila omylem už v 8:00. Spolu s Danem (přijel stejným metrem jako já) jsem si zašli na ranní kávu. Krátce nato dorazil Martin a ve smluvený čas i zbytek skupiny (resp. ti, kteří se rozhodli jet autobusem). Cesta do Uhlířských Janovic nám rychle uběhla, neb jsme debatovali o právě probíhající prezidentské volbě a prezidentských kandidátech. V Uhlířských Janovicích jsme vystoupili na konečné na hlavním náměstí, které se jmenuje Václavské. Tady už na nás čekali Katka, Mirek, Petr (přijeli vlakem) a Gábina (dorazila autem).

Chvíli jsme ještě čekali na Libora, který si coby majitel voličského průkazu „odskočil“ do místní volební místnosti splnit svou občanskou povinnost, a pak jsme se přesunuli o pár metrů ke kostelu sv. Aloise z Gonzagy. Zasvěcení kostela je poněkud netypické: sv. Alois Gonzaga byl italský jezuita, uctíván je jako patron mládeže a ochránce proti moru a očním chorobám. Narodil se v roce 1586 do italské šlechtické rodiny, jeho otec z něj chtěl mít válečníka. Pod vlivem matky, která ho vedla ke zbožnosti, vstoupil Alois v 17 letech do římského semináře Tovaryšstva. Když zanedlouho v Římě vypukl mor, otevřeli jezuité špitál, ve kterém se o nemocné staral i Alois. Nakazil se přitom a ve věku 23 let zemřel. Svatořečen byl v roce 1726.

Kostel byl vybudován v barokním slohu ve 2.pol. 18.st. Vystavět ho nechal kníže Alois z Lichtenštejna (odtud snad zasvěcení sv. Aloisovi?). Z náměstí jsme pokračovali ke goticko-románskému hřbitovnímu kostelíku sv. Jiljí. Ten pochází ze 13.st. a je postaven z červeného pískovce. V kostele byly objeveny fresky s biblickými motivy (datovány do konce 14.st.). V roce 1904 kostelík vyhořel a byl obnoven do současné podoby.

Cestou ke kostelíku jsme zpovzdálí viděli janovickou synagogu, t.č. modlitebnu Církve čsl. husitské. Synagoga pochází z konce 18.st., v roce 1913 byla přestavěna v orientálním stylu. Místní židovské komunitě sloužila do roku 1942.

Ještě zmíním, že Janovice jsou coby ves zmíněny ke konci 13.st. Coby Uhlířské jsou nazývány od 15.st. v souvislosti s pálením dřevěného uhlí pro kutnohorské doly a mincovnu.

Uhlířské Janovice jsme opustili po žluté TZ, která nás nejdříve po silnici a posléze lesní cestou (poněkud zablácenou) dovedla do Sudějova. Zde stojí nad pramenem vody s léčivými účinky kostel svaté Anny, vybudovaný roku 1725 hrabětem Karlem Jáchymem Bredou. Voda ze studánky byla posléze vyvedena před kostel, od roku 1843 je chráněna kapličkou. Pro zajímavost doplním, že Bredové pocházeli původně z Nizozemí, do Čech přišli během třicetileté války. Stali se majiteli některých konfiskátů po nekatolické šlechtě, např. panství Lemberk.

Vodu v kapličce jsme okusili. Nebyli jsme sami: na místě to celkem žilo, voda je zřejmě mezi místními oblíbená. Pak jsme si udělali krátkou pauzu na občerstvení z vlastních zdrojů.

Dále po žluté TZ jsme pokračovali kolem opuštěného domu nad kostelem, vedle kterého roste exemplář sekvoje. Alespoň takto jsme strom určili, je to bez záruky:) Značka nás dovedla do Kamenné Lhoty. Pamětní kámen u rozcestníku připomíná, že se zde v roce 1871 narodil JUDr. František Soukup, sociálně demokratický politik, novinář a jeden z pěti mužů 28.října.

Odtud jsme po zelené TZ pokračovali do Staré Huti, Starých Nespeřic (za obcí jsme narazili na daňčí oboru) zpátky do Uhlířských Janovic. Tentokráte jsme zamířili rovnou do restaurace U Myslivce kousek od náměstí na pozdní oběd.

Měli jsme za sebou zatažený lednový den a poklidný výlet nenáročným terénem. A taky poctivé a nepřetržité sledování výsledků prvního kola prezidentské volby.

Z Uhlířských Janovic jsme odjížděli vlakem v 16:33. Po přestupu v Kolíně jsme do Prahy na hlavní nádraží dorazili v 18:04.

Trasa výletu na mapy.cz tady.